De laatste dag in Osewiecim - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van FEd Polen - WaarBenJij.nu De laatste dag in Osewiecim - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van FEd Polen - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Osewiecim

Door: Margret, Wilma en Regie

Blijf op de hoogte en volg FEd

01 Februari 2017 | Polen, Auschwitz

There is only one thing worse than Auschwitz itself...
And that is the world forgets there was such a place.
Henry Appel

In de ochtend zijn we gestart met een lezing van Marta Berecka over de betekenis van het International Center for Education about Auschwitz and the Holocaust. Het centrum kent drie doelen:
- Men wil het perspectief van de slachtoffers laten zien.
- Men wil de stemmen laten horen van de overlevenden, die zo authentiek mogelijk voor het voetlicht worden gebracht.
- Men wil expliciet aandacht vragen voor de betekenis van persoonlijke verantwoordelijkheid van vandaag in Europa en elders in de wereld.
De vraag die gesteld werd was: welke rol neem je in? De rol van
dader, slachtoffer of omstander? Een vraag die we onszelf en onze studenten moeten stellen. Stof tot nadenken!
Er is veel info te vinden op de volgende site:
www.visit.auschwitz.org. of www.auschwitz.org

In de middaguren hebben we de laatste synagoge van Osewiecim
bezocht. Een enthousiaste workshopleider gaf ons een indruk over het leven van de joden voor, tijdens en de bezetting. Van de 8000 joden die in 1938 in de stad woonden waren er na de oorlog nog 200 in leven. Uiteindelijk hebben deze overlevenden allen Polen verlaten.

In de avonduren zijn we afgereisd naar Krakow. We zijn benieuwd war de dag van morgen ons brengt!

Tags: Studiereis

FEd

In januari en februari 2017 gaan docenten van de faculteit Educatie van de HAN naar Polen voor een educatieve reis rondom het thema holocaust. Op deze site kan je de belevenissen van deze groep volgen.

Actief sinds 19 Jan. 2017