Eerste dag in Auschwitz - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van FEd Polen - WaarBenJij.nu Eerste dag in Auschwitz - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van FEd Polen - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Auschwitz

Door: Veroniek, Theo en Hetty

Blijf op de hoogte en volg FEd

30 Januari 2017 | Polen, Auschwitz

" It happened, therefor it can happen again: this is the core of what we have to say".

Primo Levi.

Wat te schrijven na de eerste dag in Auschwitz? Het wordt stil. Woorden willen niet echt de lading dekken. Er is een vraag om elke dag een reisverslag bij te houden. Een poging en een opdracht nu om toch woorden te vinden.
Wij zijn met 15 collega's van educatie in Polen. We kennen elkaar allemaal niet even goed, maar we leren elkaar zo na 1 dag toch al wel beter kennen.

Wat ons vandaag vooral bij bleef waren de tekeningen van kinderen die in Auschwitz zijn omgekomen. Wat een vreselijke beelden moeten ook zij gezien hebben om dit soort tekeningen te kunnen maken. Zevenhonderd kinderen hebben Auschwitz overleefd. Een aantal hiervan is nog in leven. Een vrouw (slachtoffer van Mengele) komt ieder jaar vanuit de USA over met studenten om haar vertaal te vertellen.

Wat ons vandaag ook is opgevallen is de wisseling van perspectief. Wie vertelt welk verhaal? Zo was de inleiding door een Poolse gids die naast het Joodse leed vooral ook het Poolse leed vertolkte. In elke barak geven verschillende landen hun eigen kleur aan deze geschiedenis (bijvoorbeeld Rusland, maar ook Nederland en Israel).

Verder nog wat persoonlijke wetenswaardigheden: Het is koud buiten. Wij hadden dikke jassen, bergschoenen en thermokleding aan. We zitten momenteel heel bizar in een drie sterren hotel met uitzicht op Auschwitz 1, aan een glaasje wijn in een warme kamer achter de laptop. Het contrast kan niet groter zijn.

"Ik zie hoe de wereld langzaam in een woestijn herschapen wordt, ik hoor steeds harder de aanrollende donder, die ook ons zal doden, ik voel het leed van miljoenen mensen mee."

Anne Frank, dagboek 15 juli 1944.

Veroniek. Theo en Hetty

• 31 Januari 2017 - 20:00

Petri Willems:

Beste allen,

Afgelopen zondag was de Holocaust-herdenking. Ik heb beelden en verhalen gezien op t.v. Het blijft onvoorstelbaar dat dit echt heeft plaatsgevonden.
    Nu jullie verslag vanuit Auschwitz...ik voel aan de woorden die jullie schrijven hoe indrukwekkend het is.
    Mooi dat jullie er samen zijn! Ook jullie verhalen zullen er voor zorgen dat nooit wordt vergeten wat hier is gebeurd.

En wat de wetenswaardigheden betreft....heeft Arris al spijt dat ze mijn ski-jas toch niet heeft meegenomen?

Hartelijke groeten,
    Petri